Solves Oy on paikallinen energiajärjestelmien asiantuntija

Solves Oy:n yrittäjät Toni Oinonen ja Ville Lintunen sekä työntekijä Mika Soininen työskentelevät parhaillaan Varkaudessa Kuoppakankaalla kolmekerroksisen 1950-luvulla valmistuneen rintamamiestalon parissa. Kellaritiloista on purettu vanha öljylämmitysjärjestelmä ja se on kuljetettu asianmukaisesti pois. Meneillään on uuden ilma-vesilämpöjärjestelmän asennus. Oinonen kertoo, että kohteessa öljykattila oli tiensä päässä ja kustannukset olivat kasvaneet.

–Asiakas päätyi valitsemaan ilmavesilämpöjärjestelmän. Asennus on nopea, eikä sen aikana synny asiakkaalle merkittävää vesikatkoa. Kokonaisuudessaan laitteiston vaihtoon kuluu pari päivää, jonka aikana asiakas voi jatkaa kotona toimiaan, Oinonen kertoo.

Kokonaisvaltaista
palvelua

Pääosin Keski-Savon alueella toimiva Solves Oy on syntynyt varkautelaisten Oinosen ja Lintusen yhteistyönä. Pitkän työjakson energia-alan parissa tehneillä miehillä on kokemusta muun muassa teollisuuden projekteista sekä kaukolämmöstä. Lapsuudesta asti toisensa tunteneet miehet havaitsivat yrityskentässä suunnittelemalleen palvelulle kysyntää ja päättivät yhdistää osaamisensa. Solves Oy perustettiin loppuvuodesta 2020.

–Meitä yhdistää kiinnostus nykyaikaisia energialähteitä ja tekniikkaa kohtaan, he kertovat.

Solves Oy tarjoaa huolto- ja asennuspalveluja monipuolisesti eri kohteisiin. Yrityksen töitä on valmistunut kodeista vapaa-ajanasuntoihin sekä teollisuuslaitoksiin ja toimistoihin. Yritys tarjoaa huolto- ja asennuspalveluja ilmalämpö-, ilmavesilämpö- ja maalämpöpumppuihin, aurinkosähköjärjestelmiin ja ilmanvaihtolaitteisiin. Yritys on Scanoffice Groupin partneri ja edustaa Mitsubishi Electric, Gree, Alpha Innotec, Mobair ja LG:n tuotemerkkejä. Yritys toimii myös Panasonicin Pro Partnerina.

Yrityksen tavoitteena on tarjota asiakkaille kokonaisvaltaisia palveluja. Lisäksi sovitusta palvelulupauksesta halutaan pitää kiinni. Se on näkynyt asiakastyytyväisyydessä ja kuluvan vuoden aikana uusia työkohteita on tullut runsaasti suosittelujen kautta.

–Meiltä löytyvät myös kylmälaite-, ja sähköasentajan pätevyydet. Tavoitteenamme on pitää palvelutarjonta kohtuullisen laajana. Kun palvelulla on arvoa asiakkaille, tuotamme sitä heille, Oinonen ja Lintunen kertovat.

Öljylämmityksestä luopumisen
tukemista jatketaan

Omakoti- ja rivitaloasuntojen omistajat seuraavat lämmityskuluihin vaikuttavia muutoksia ja ovat kiinnostuneita vaihtoehtoisista energiamuodoista. Valtionavustukset ovat tuoneet uutta vauhtia energiakeskusteluun.

Valtionavustusta on tarjolla ympärivuotisessa asuinkäytössä olevien pientalojen omistajille öljylämmitysjärjestelmän poistamiseen ja korvaamiseen muilla lämmitysmuodoilla. Avustusta voidaan myöntää hankkeille, joiden kustannukset ovat syntyneet 1. kesäkuuta 2020 jälkeen, niin kauan kuin siihen osoitetut määrärahat riittävät. Avustusten hakemisessa yrittäjät lupaavat tulla tarpeen mukaan asiakkaan avuksi.

Solves Oy:ltä muistutetaan, että markkinoilla olevien ilmavesilämpöjärjestelmien taso on korkea ja se on investointina kilpailukykyinen muihin lämmitysjärjestelmiin verrattuna.

–Asiakkaat pohtivat tällä hetkellä, aloittaisiko lämmitysjärjestelmän uusimisen syksyllä vai vasta keväällä. Kelien niin suosiessa, voimme jatkaa asentamista. Ilmalämpöpumpun asennuksia voi tehdä läpi talven, yrittäjät selvittävät.

Riika Paukkonen

Sisäilman laatu on ollut aina yrittäjien sydäntä lähellä. He tuovat esiin, että koronan myötä vuosi sitten Suomessa yli miljoona ihmistä siirtyi koteihin tekemään etätöitä. Kodeissa työskentely voi tapahtua huonolla ilmanvaihdolla varustetuissa tiloissa, mikä heikentää elämänlaatua. Ilmanlaatuun on hyvä kiinnittää huomiota myös muissa kodin tiloissa. Muutostöiden tekeminen makuuhuoneissa parantaa unen laatua ja sen myötä herää aamulla virkeämpänä.

–Investointina sisäilman parantaminen ei ole edes ilmalämpöpumpun tasoa. Koko rakennuksen ilmanvaihtoa ei tarvitse uusia kerralla, vaan markkinoilla on myös modulaarisia ratkaisuja, yrittäjät kuvailevat.

Solves.jpg

Solves Oy:n yrittäjät Toni Oinonen (vas.), Ville Lintunen sekä työntekijä Mika Soininen asensivat viime viikolla ilma-vesilämpöjärjestelmää omakotitaloon Varkaudessa.