Jalkojen terveys on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia

Diabetes- ja jalkojenhoitaja Mervi Puustinen on laajentanut DIA PES yritystoimintaa avaamalla jalkahoitolan. Jalkahoitola DIA PES on viihtyisä ja rauhallinen kotihoitola Varkauden Eteläniementiellä.

Teen jalkahoitoja terveydenhuollon näkökulmasta. Osaamiseeni kuuluu jalkaongelmien ehkäisevä ja jalkojen toimintaa ylläpitävä hoito. Erityisosaamisenani on diabeetikoiden jalkojenhoito.

Diabetekseen liittyvät jalkaongelmat ovat merkittävä kansanterveydellinen haaste. Väestön ikääntyessä ja diabetesta sairastavien määrän kasvaessa jalkaongelmat vain lisääntyvät. Diabeetikoiden jalkaongelmien ennaltaehkäisy ja hyvä hoito säästävät diabeteksen aiheuttamilta komplikaatioilta. Siksi diabeetikoiden jalat tulisi tutkia vähintään kerran vuodessa, tarvittaessa useammin.

Vastaanotollani teen diabeetikoille jalkatutkimuksen, johon kuuluu jalan rakenteen ja ihon tutkiminen, jalan suojatunnon ja verenkierron arviointi sekä jalkineiden sopivuuden tarkistaminen. Lisäksi teen jalan riskiluokituksen arvioinnin, jonka perusteella osataan järjestää hoito ja ohjaus oikeaan aikaan.

Jalkaongelmat voivat johtua diabeteksen aiheuttamista muutoksista hermostossa ja verenkierrossa. Myös jalkojen asentovirheet ja varpaiden sekä nivelten heikentynyt liikkuvuus lisäävät jalkaongelmia. Suuri osa jalkaongelmista johtuu kuitenkin sopimattomista kengistä. Kengillä on iso merkitys jalkojen hyvinvoinnille, joten oikean kokoisten ja mallisten kenkien valintaan on syytä panostaa.

Jalkahoitojen lisäksi valmistan yksilöllisiä silikoniortooseja, joilla voidaan keventää ja suojata syntyneitä asentovirheitä. Jalkojen omahoitoon on myynnissä muun muassa kotimaisia Iloiset varpaat ja Footlogix -tuotteita.

Jalkojen terveys on meille kaikille tärkeä asia. Terveet jalat kantavat läpi elämän, siksi säännöllinen jalkahoito kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Rentouttavaan ja hoitavaan jalkahoitoon ovat lämpimästi tervetulleita ihan kaikki asiakkaat, ei ainoastaan diabetesta sairastavat.

Enemmän tietoa yrityksestä: www.diapes.fi

Mervi Puustinen

DiaPes.jpg

Säännöllinen jalkojen hoito ja rasvaus pitää jalkojen ihon terveenä ja pehmeänä sekä ennaltaehkäisee jalkaongelmien syntymistä, Mervi Puustinen kertoo.