Maximin matineakevät alkaa

Elokuvateatteri Maximin kevään matineasarja alkaa sunnuntaina 29. tammikuuta. Matineasarjassa esitetään seitsemän kiinnostavaa ja laadukasta elokuvaa. Kutakin elokuvaa esitetään kahdesti, esityspäivät ovat sunnuntai ja tiistai.

Ensimmäisenä elokuvana matineasarjassa nähdään ruotsalainen draama Polta nämä kirjeet. Se on Björn Rungen ohjaama tarina raivokkaasta intohimosta, suuresta rakkaudesta ja pitkästä, synkästä vihasta. Kolmelle aikatasolle ulottuva elokuva perustuu Alex Schulmanin omaelämänkerralliseen romaaniin ja kuvaa sukupolvien yli ulottuvan henkisen väkivallan seurauksia ja pyrkimyksiä irrottautua niistä.

Martin McDonagh’n ohjaama The Banshees of Inisherin kertoo kahdesta kaveruksesta, jotka ajautuvat umpikujaan, kun toinen heistä päättää yllättäen panna pitkäaikaiselle ystävyydelle pisteen. Alkuvuoden yhdeksi elokuvapalkintorohmuksi osoittautuneen, Irlannin länsirannikolle sijoittuvan ja mustan huumorin sävyttämän draamakomedian pääosissa ovat Colin Farrell ja Brendan Gleeson.

Rakkauden supersankari kertoo nuoresta parista, joka rakastuu ja ponnistelee pitääkseen suhteensa eläväisenä hellyyden ja riitojen, valheiden ja tunteiden sekä salailun ja pettämisen pyörteissä. Italialainen parisuhdedraama esittää yksinkertaisen mutta perustavanlaatuisen kysymyksen: mitä supervoimia vaaditaan, jotta voi rakastaa toista läpi elämän?

Todd Fieldin elokuvassa Tár Cate Blanchett on Lydia Tár, suuren saksalaisen sinfoniaorkesterin uraauurtava kapellimestari. Uransa huipulla oleva Tár valmistautuu sekä kirjan julkaisuun että hartaasti odotettuun Mahlerin 5. sinfonian live-esitykseen. Muutamien viikkojen kuluessa hänen elämänsä alkaa hajota liitoksistaan äärimmäisen modernilla tavalla. Näin syntyy riipaiseva tutkielma vallasta, vallan vaikutuksista ja pysyvyydestä nyky-yhteiskunnassa.

Valon valtakunta on Sam Mendesin ohjaama vahva ja liikuttava tarina ihmisten välisestä yhteydestä ja elokuvan taiasta. 1980-luvulle sijoittuva draama kertoo elokuvateatterissa työskentelevästä, traumojen ja mielen sairauksien vaivaamasta naisesta, joka saa työkaverikseen mustaihoisen miehen. Heidän välilleen syntyy erikoinen suhde, jota häiritsee ympäröivän yhteiskunnan ja yhteisön rasismi ja toivottomuus.

Toivottuna uusintana matineasarjassa nähdään Emily, joka kertoo yhden kaik-kien aikojen tunnetuimman kirjailijan, Emily Brontën, kuvitteellisen elämäntarinan. Emma Mackey nähdään elokuvan nimiroolissa kapinallisena ja omalaatuisena nuorena naisena, joka löytää oman äänensä ja kirjoittaa kirjallisuuden klassikkoteoksen ”Humiseva harju”.

Kevätsarjan viimeisenä elokuvana nähtävä Aftersun – päivämme auringossa on draamaelokuva vanhemmuudesta, muistojen ohimenevyydestä ja aikuiseksi kasvamisesta. Elokuva kertoo eronneesta isästä, joka lähtee pienen Sophie-tyttärensä kanssa vaatimattomalle pakettimatkalle nauttimaan auringosta ja yhdessäolosta. Muistikuvia kuitenkin värittää selittämätön melankolia, kun Sophie kaksikymmentä vuotta myöhemmin ajattelee yhteistä lomaa. Kuka olikaan se isä, jonka Sophie luuli tuntevansa?

Maximin matineasarja:
29.1. + 31.1. Björn Runge: Polta nämä kirjeet
12.2.+14.2. Martin McDonagh: The Banshees of Inisherin
26.2. + 28.2. Paolo Genovese: Rakkauden Supersankari
12.3. + 14.3. Todd Field: Tár
26.3. + 28.3. Sam Mendes: Valon valtakunta
2.4. + 4.4. Frances O’Connor: Emily
23.4. + 25.4. Charlotte Wells: Aftersun - päivämme auringossa
Muutokset ovat mahdollisia.

Savon Kinot Oy

Polta1.jpg

Matineasarjan aloittaa ruotsalainen draama Polta nämä kirjeet. Olof Lagercranzin roolissa nähdään Gustav Lindh. Kuva: Stellan Runge.