Perheentalo tuo mukavaa vaihtelua lapsiperheen arkeen

Lasten leikkipaikalla leluihin tutustuvat puolivuotiaat kaksoset, Samu ja Salla. Myös puolitoistavuotias Eelis osallistuu innokkaasti leikkiin. Lasten äidit Sari Hänninen ja Johanna Karttunen kertovat, että Perheentalo on tullut heille jo tutuksi. Alkusyksystä avattuja tiloja he pitävät isoina ja avarina.

Hänninen ja Karttunen kävivät aktiivisesti myös Avoimen päiväkodin Revonhännän toiminnassa, joka sijaitsi toukokuuhun asti Käpykankaalla. He kertovat, että Revonhännän pienet tilat olivat kodikkaat ja Perheentalon uudet tilat vaativat totuttelua. Karttunen toivoo, että Perheentalosta muodostuisi lämminhenkinen perheyhteisö, jossa kaikki kävijät tulisivat toimeen. Hänninen muistelee, että Revonhännässä päivän parhaimpiin hetkiin kuuluivat yhteiset kahvihetket. Niitä hän kaipaa myös Perheentalolle.

–Se hetki, kun työntekijät katsoivat lasten perään ja vanhemmat saivat olla hetken ilman että tarvitsee olla lapsen saatavilla, oli todella tärkeä, Hänninen kuvailee.

Tilat taipuvat
eri käyttötarpeisiin

Valtakunnallisesti kehitetyt perheiden talot toimivat eri puolilla Suomea pääosin kuntavetoisesti. Koordinaattori-ohjaaja Johanna Rastas Varkauden Perheentalolta kertoo, että Savo-Karjalan alueella toiminta on muotoutunut kolmannen sektorin kautta. Varkauden Perheentalon rahoitus tulee sekä Veikkaukselta että Varkauden kaupungilta.

–Toiminnassamme näkyy vahva verkostoyhteistyö, jonka lisäksi toimimme erittäin tiivisti Varkauden kaupungin kanssa.

Lähimmät Perheentalot löytyvät Siilinjärveltä, Iisalmesta, Joensuusta ja Kuopiosta. Rastas näkee, että Varkaudessa omaleimaista tulee olemaan liikunnallisuus.

–Tilat mahdollistavat sen, että pystyimme toteuttamaan esimerkiksi lattiaan radan potkuautoille.

Varkauden Perheentalolle löytyivät tilat hyvien liikenneyhteyksien ulottuvilta Kauppakatu 32:sta. Tila muodostuu isosta alueesta, jota on jaettu kevyillä seinillä pienempiin osiin. Lapsille löytyy useampikin leikkipaikka, joissa on huomioitu eri-ikäisten tarpeet. Suuren ruokapöydän ympärille mahtuu kahvittelemaan isompikin määrä perheitä. Tilat ovat esteettömät ja käytettävissä on erillinen aistirauhallinen huone, aistileluineen ja -peleineen. Rastas kiittää Varkauden kaupunkia, monia yrityksiä ja yhteisöjä, joiden avulla tilat saatiin toteutettua.

–Olemme saaneet tilalta enemmän kuin toivoimme. En voi kyllin kiittää yhteistyökumppaneitamme.

Varkautelaisten lapsiperheiden toiveita uudesta Perheentalosta kartoitettiin kyselyllä viime keväänä. Savonian opiskelijat Siina Väisä ja Teija Tukiainen esittelivät avajaisissa opinnäytetyötään ”Perheiden tarpeet Perheentalon suunnittelun tueksi” sekä kyselyn alustavia tuloksia. Heidän mukaansa vastaajat toivovat erityisesti paikkaa, jossa perheet voivat kokoontua iltaisin ja viikonloppuisin. Myös ohjattua leikkitoimintaa, lapsiparkkia sekä vertaisryhmiä kaivattiin.

Luennot ja ryhmätoiminta tarjoavat
tietoa sekä vertaistukea

Ryhmätoiminta käynnistyy Perheentalolla 7. lokakuuta. Ryhmätoimintaa on maantaista torstaihin siten, että viikon aloittaa kello 9-12 Perhekahvila, tiistaisin on Babytreffit kello 9-12 ja keskiviikkoisin Nalleneuvola kello 10-12. Viikon päätteeksi on Taidetorstai kello 9-12.

Avointa leikkitoimintaa on tarjolla maanantaista torstaihin kello 9-15. Parittoman viikon keskiviikkona tilat ovat avoinna iltakuuteen.Vertaisryhmät ovat Leijonaemot ry, Kantovälinetreffit, Psyykkisesti oireilevien nuorten vanhemmat ja läheiset sekä luovan ilmaisun ryhmä. Nalleneuvola on osa usean Perheentalon toimintaa. Ideana on, että lapset voivat tuoda oman pehmolelun lääkärin tarkasteltavaksi.

–Se tarjoaa samalla lapsille terveyskasvatusta, Rastas kuvailee.

Perheentalolla järjestetään myös maksuttomia luentoja ajankohtaisista asioista. Lokakuussa MLL Järvi-Suomen piiri järjestää ”Aamukahvia ja oivalluksia” -tilaisuuden tiistaina 22. lokakuuta kello 10-12. Aiheena on tuolloin ”Liikunta lapsiperheessä”.

”Iltateetä ja oivalluksia” -tilaisuudessa jonka järjestää Riippuvuustyön kehittämisyksikkö 9. lokakuuta kello 16-18 keskustellaan teemalla ”Pelaako lapsesi maltilla? Perheentalolla järjestetään myös vuoden aikana useita tapahtumia, kuten VekaraVarkaus -työpajoja.

–Olemme syksyllä mukana SyysVekarassa ja kevättalvella TalviVekarassa, Rastas toteaa.

Avajaisjuhlassa syntyi kävijöiden avustuksella yhteisöllinen taideteos, kun lapset saivat maalata kädenjälkiä Perheentalon seinällä olevaan puuhun. Maalaustyötä ohjasi ratkaisukeskeinen kuvataideterapeuttiopiskelija Elina Rossi, joka opiskelee Jyväskylän yliopistossa. Hän esitteli päivän aikana kuvataideterapeuttisten menetelmien iltaryhmää, joka käynnistyy Perheentalolla 7. lokakuuta. Aikuisille suunnattu luovien toimintojen iltaryhmä kokoontuu kahdeksan kertaa.

Leppävirtalainen Rossi pitää menetelmää hyvänä rentoutumiseen ja se sopii myös työhyvinvoinnin edistämiseen sekä matkailupalveluksi. Tapaamisten aikana työskennellään maalaten tai savea käyttäen ja lopuksi osallistujat voivat jakaa halutessaan työskentelyn aikana syntyneitä ajatuksia.

–Osallistujilta ei vaadita aiempaa kuvataidekokemusta, eikä kuvia arvioida, joten rohkeasti vain ryhmään mukaan.

Teksti ja kuvat: Riika Paukkonen

Perheentalo1.jpg

Johanna Purhonen (vas.) ja Johanna Rastas Varkauden Perheentalon avajaisjuhlassa.

Perheentalo2.jpg

Nalleneuvola toimii Perheentalolla keskiviikkoaamupäivisin.

Perheentalo3.jpg

Varkauden Perheentalon tiloissa kokoontuu avoimen leikkitoiminnan lisäksi useita ryhmiä. Lisäksi se toimii tapahtumien järjestämispaikkana.