Luotettavaa autokauppaa 30 vuoden ajan

Autokarin Varkauden liikkeellä juhlistettiin viikonvaihteessa yrityksen 30-vuotista taivalta. Kolmessa kaupungissa toimiva Autokari lukeutuu paikkakunnan vanhimpiin autokauppoihin ja palvelee asiakkaitaan rautaisella kokemuksella. Laatumerkkien edustuksen lisäksi yritys on tehnyt tuontiautokauppaa yli 15 vuoden ajan.

1980-luvun alkuvuosina Pieksämäellä työskenteli autoalan ammattilainen, jolla oli monta rautaa tulessa. Yrittäjä Kari Tarvonen työskenteli Kuljetusliike Veli Teittisen palveluksessa rekkakuskina, mutta myös autokauppa veti mukaansa. Perhepiirissä autoalan ammattilaisia ei juuri ollut, mutta opiskelukaveri teki töitä autokaupan parissa. Aluksi Tarvonen myi autoja Pieksämäen kodistaan Naarajärvellä, mutta pikkuhiljaa syntyi tarve omille liiketiloille.

–Olen tehnyt ilmoituksen autokaupan perustamisesta lokakuussa 1982 ja Varkaudessa vietettiin avajaisia Relanderinkadulla vuonna 1989, Tarvonen muistelee vanhoja lehtileikkeitä selaillen

Palkittua merkkikauppaa sekä
laadukkaita tuontiautoja

Autokarin edustamiin merkkeihin kuului ensimmäisenä Citroën sekä sen jälkeen Mitsubishi. Mercedes-Benz edustus liikkeellä oli 15 vuoden ajan. Autokari on edustanut toimintansa ajan useita laatumerkkejä, tällä hetkellä valikoimista löytyvät Kia, Ford, Honda ja Mitsubishi. Yritys on palkittu vuonna 1994 Suomen parhaana Citroën-myyjänä ja vuosina 2013-2014 Autokari oli ykkössijalla Honda-myyjänä.

Oma tuonti on ollut Autokarilla vahvaa liki kahden vuosikymmenen ajan. Taustalla vaikuttaa myös yrittäjän vahva kuljetusosaaminen ja Tarvonen hoitaakin lähes kaikki tuontiautot omalla kuljetuskalustolla, vaikka asiakkaan kotiovelle.

–Tuontiautojen osalta meillä on tulossa huippuvuosi. Eniten tuomme pari vuotta vanhoja Mercedes- Benzejä.

Tarvosen kotiseutu Pieksämäki on säilynyt vuosien ajan yhtenä yrityksen tukikohtana. Autokarilla on toimipisteet Pieksämäen lisäksi Varkaudessa sekä Jyväskylässä.

–Pieksämäellä olemme toimineet kauan, vaikka hetken olimme myös pois paikkakunnalta. Jyväskylään liike avattiin pari vuotta sitten.

Autokauppa vastaa tulevaisuuden
asiakkaiden kysyntään

Uusi lehti yrityksen toiminnassa kääntyi, kun toimitilat siirrettiin vuosien aikana tunnetuksi tulleelta kauppapaikalta Relanderinkadulta 5-tien läheisyyteen. Tarvosen mukaan uudet tilat olivat pitkään etsinnän alla ja jossain vaiheessa harkinnassa oli kokonaan uusien tilojen rakentaminen. Oman vaatimuksensa tiloille loivat maahantuojat. Vuoden 2012 keväällä toiminta aloitettiin uusissa tiloissa Käpykankaantien varrella. Kehitystä on jatkettu laajentamalla noin 700 neliömetrin liiketiloja liki samansuuruisella katoksella.

Automarkkinoilla kuluttajat reagoivat herkästi kaavailtuihin muutoksiin, muun muassa autojen ympäristöystävällisyyden osalta. Viimeksi keväällä 2017 autokauppa seisahtui koko maassa, kun kuluttajat jäivät odottamaan lisätietoa autoverosta silloiselta liikenneministeriltä Anne Berneriltä. Tarvonen harmittelee hallituksen puheita, jotka pahimmillaan voivat jarruttaaa autokauppaa. Lähiaikoina tämä on näkynyt dieselautojen myynnissä, joka on tämän syksyn aikana palautunut jo normaalille tasolle. Sähköautojen ja hybridien kysyntä puolestaan ei Keski-Savon alueella ole vielä suurta.

–Latausasemien verkosto ei ole alueella vielä riittävä. Siinä vaiheessa, kun kaasuasemia perustetaan enemmän, pidän kaasuautoa varteenotettavana vaihtoehtona, Tarvonen pohtii.

Autokari juhlisti 30-vuotista taivaltaan viime viikonvaihteessa. Tarjolla oli ohjelmaa koko perheelle, kuten suositut pika-arpajaiset sekä synttäritarjouksia. Tarvonen kertoo, että yritys tulee tulevaisuudessakin pitämään kiinni sloganistaan ”mitä luvataan, se pidetään”.

–Suuri kiitos asiakkaillemme, ilman heitä emme olisi olemassa.

Teksti ja kuva: Riika Paukkonen

Autokari.jpg

Autokarin yrittäjä Kari Tarvonen antaa kiitoksensa asiakkaille, joita hän on palvellut jo 30 vuoden ajan. Vuosikymmenten aikana autokauppa on laajentunut Pieksämäeltä Varkauteen ja Jyväskylään.